Pierwszy Konkurs Sygnalistów Myśliwskich udało się zorganizować w Augustowie 30 czerwca 2001 roku, w dniu otwarcia Wystawy Łowieckiej. Od tego czasu konkurs pod nazwą „Echo Puszczy Augustowskiej” organizowany jest przez ZO PZŁ w Suwałkach rokrocznie. Dnia 2 lipca 2022 r. odbyła się w Augustowie jego XXI edycja. Regionalny Konkurs Sygnalistów Myśliwskich „Echo Puszczy Augustowskiej” wpisał się na stałe w kalendarz krajowy imprez muzyki myśliwskiej i przyczynił się w jej upowszechnienie w północno-wschodniej Polsce. Od 2003 roku zwycięzcy augustowskiego konkursu w klasyfikacji indywidualnej, jak i zespołowej zdobywają główne trofeum – Statuetkę dębu.
Nasz kolega Marek Szot wystąpił jako członek Zespołu Sygnalistów Myśliwskich "Trąbale" reprezentującego Zarząd Okręgowy PZŁ w Olsztynie. Kol. Marek Szot Wiadomo, że kol. Marek Szot to znakomity sygnalista myśliwski grający na rogu Pless a także na trąbce. Z jego umiejętności, a zwłaszcza gry zespołowej, często korzystają różne zespoły sygnalistów myśliwskich ("Lira" z nadleśnictwa Susz, "Klangor" z Lidzbarka Warmińskiego czy "B&B" ze Sztumu. Tym razem był to Zespół Sygnalistów Myśliwskich "Trąbale". Kol. Marek Szot Zespół Sygnalistów Myśliwskich "Trąbale" Zespół z udziałem naszego kolegi zdobył dwa pierwsze miejsca w dwóch różnych konkursach gry zespołowej. Mianowicie, najpierw zwyciężył w klasie "B". Dla przypomnienia - Kasa G to kategoria zespołowa. Dozwolone są rogi Pless in B (czyli w stroju B) i rogi Par force in B, przy czym rogi Plessa in B powinny dominować w stosunku do rogów Par force in B jak 2 : 1, lecz nie więcej niż 3 : 1. Minimalna liczebność zespołu wynosi 6 sygnalistów. Następnie wystąpił w klasie MSH tzw. Salonie Hubertowskim i także zdobył I miejsce. Klasa MSH - Salon hubertowski. Dozwolone jest wykonanie różnych form scenicznych przez: solistów wokalistów i instrumentalistów wraz z osobą akompaniującą; zespoły wokalne, wokalno-instrumentalne oraz instrumentalne (w skład których co najmniej połowę instrumentarium stanowią instrumenty nie myśliwskie); chóry a capella lub z akompaniamentem czyli MSH (Salon Hubertowski) to prezentacje instrumentalne na instrumentach nie myśliwskich, wokalne i instrumentalno-wokalne. Jak widać na fotografii powyżej niektórzy muzycy zmienili rogi na trąbki i tubę. Koncert laureatów Z nagrodami Dla przypomnienia tym koleżankom i kolegom, którzy nie bardzo interesują się sygnalistką i muzyką myśliwską, że w sygnalistce gra się na dwóch rodzajach myśliwskich rogów: Róg Pless Małe rogi myśliwskie czyli rogi Pless zwane potocznie plesówkami, lub po prostu sygnałówkami posiadają donośne, wysokie brzmienie i ze względu na niewielkie rozmiary są praktyczne do używania na polowaniach. Rodowód sygnałówki wywodzi się z Pszczyny. Zaczął być używany, gdy Księstwo Pszczyńskie należało do rodu Hochberg von Pless, stąd nazwa róg Pless. Największe zasługi w propagowaniu instrumentu miał Książę Pszczyny Hans Heinrich XI - Nosił plesówkę zawieszoną u pasa i grał na niej przy każdej okazji. Przyczynił się również do wielokrotnego wydawania drukiem nut sygnałów myśliwskich. Podczas gdy róg pszczyński jest jednolity zarówno pod względem kształtu i skali dźwięku (tylko w stroju "B"), róg par force jest znany w wielu wersjach różniących się wielkością, kształtem czary głosowej i strojem. Nazwa pochodzi od organizowanych we Francji i Anglii polowań konnych typu par force. Par force - znaczy: gwałtem, przemocą, bezceremonialnie i dobrze oddaje charakter dawnych polowań konnych ze sforą psów. Rogi par force, używane do tych polowań, zwane również rogami francuski są budowane w stroju D, mają również czarne wnętrze czary głosowej, co zapobiega refleksom światła mogącym płoszyć konie i zwierzynę podczas polowania. Gratulujemy koledze Markowi Szotowi i całemu ZSM "Trąbale" za odniesione sukcesy i kontynuowanie tradycji myśliwskich jakim jest gra na sygnałówce. Darz Bór !!!
|