Polowanie zbiorowe 28.11.2015 r.

Wg harmonogramu polowa┼ä zbiorowych nast─Öpne polowanie odbyli┼Ťmy 28 listopada 2015 r. Prowadzi┼é je kol. Roman Kulpa.

 

Koło Łowieckie Knieja

w Starym Dzierzgoniu

Reklama
Reklama
Reklama
Kamienie Wilhelma
Internetowa wersja ksi─ů┼╝ki "Kamienie Wilhelma" Andrzeja Czapli┼äskiego.

Kraina Wiecznych Łowów

Odeszli do Krainy ...
Księżyc i Słońce
Czasy wschodu i zachodu Słońca oraz wschodu, zachodu i górowania Księżyca w centrum Polski.
Statut PZŁ
Uchwa┼éa XXIV Krajowego Zjazdu Delegat├│w Polskiego Zwi─ůzku ┼üowieckiego z dnia 16 lutego 2019 roku
Patroni my┼Ťliwych Drukuj
Wpisany przez Administrator   
Sobota, 25 Listopad 2006 16:44

Od pradziej├│w ┼éowcy mieli swoich patron├│w, kt├│rzy mieli im┬ázapewni─ç opiek─Ö i┬ápowodzenie na polowaniach. W przedchrze┼Ťcija┼äskiej Polsce opiek─Ö nad ┼éowcami sprawowa┼éa boginka Dziewanna. Obok niej oddawano cze┼Ť─ç patronom mniejszej rangi - np. Radygostowi, kt├│ry by┼é czczony przede wszystkim jako bo┼╝ek go┼Ťcinno┼Ťci. Pok┼éony od my┼Ťliwych zbiera┼é tak┼╝e bo┼╝ek ┼Üwiatybor.

Wg ksi─ů┼╝ki "S┼éowia┼äscy Bogowie" B. Trentowskiego:┬á ÔÇ×┼Üwiatyb├│r by┼é bogiem bor├│w i opiekowa┼é si─Ö dusz─ů ┼Ťwiata ro┼Ťlinnego; w szczeg├│lniejszej opiece mia┼é jaworyÔÇŁ.

"Raz lekkomy┼Ťlny m┼éodzian chcia┼é ze swawoli podci─ů─ç jawor ┼Ťwi─Öty, aby pokaza─ç, ┼╝e si─Ö bog├│w nie boi. Ju┼╝ przyk┼éada┼é siekier─Ö do pnia drzewa, gdy pos┼éysza┼é za sob─ů ryk przera┼║liwy, a obejrzawszy si─Ö, ujrza┼é ┼Üwiatybora w postaci ogromnego nied┼║wiedzia, uzbrojonego siekier─ů. Przera┼╝ony m┼éodzian zacz─ů┼é ucieka─ç, lecz dogna┼é go Turosik, s┼éu┼╝ebnik ┼Üwiatybora, o z┼éotych kopytach i kozich rogach. Liczne duchy le┼Ťne przysz┼éy z pomoc─ů Turosikowi i otoczy┼éy zuchwa┼éego m┼éodziana, a ┼╝e ju┼╝ mia┼éy podarte obuwie, zatem zabiwszy ┼Ťmia┼éka, z ┼╝y┼é jego nowe trzewiki sobie zrobi┼éy".

W s┼éu┼╝bie ┼Üwiatybora by┼é tak┼╝e Polko┼ä, bo┼╝ek le┼Ťny, kt├│ry do pasa mia┼é posta─ç ludzk─ů, lecz kopyta i ogon ko┼äskie. ┼╗on─ů ┼Üwiatybora by┼éa Dziewonia, kt├│ra opiekowa┼éa si─Ö zwierzyn─ů i my┼Ťliwi modlili si─Ö do niej o szcz─Ö┼Ťliwe ┼éowy. (┼║r├│d┼éo: Kalendarz Wielki Uniwersalny na rok 1920).┬á┬á

Dziewanna

Dziewanna (┼éac. Dzewana), Devana, Ziewanna, Ziewonia, Ziewionja ÔÇô czczona przez S┼éowian zachodnich bogini dzikiej przyrody, las├│w, ksi─Ö┼╝yca i ┼éow├│w. W ┼║r├│d┼éach pierwszy raz wymieniona w XV wieku przez Jana D┼éugosza, kt├│ry por├│wna┼é j─ů do rzymskiej bogini Diany. Kronikarz zanotowa┼é, ┼╝e Polacy czcili Dziewann─Ö ÔÇô bogini─Ö las├│w i polowa┼ä. Niestety nie pozosta┼éy ┼╝adne notatki historyczne o tym jak przedstawiano b├│stwo. Dziewanna w s┼éowia┼äskim panteonie mia┼éa by─ç odpowiedniczk─ů rzymskiej Diany oraz greckiej Artemidy ÔÇô dziewicza opiekunka zwierz─ůt i lasu, a tak┼╝e wybitna ┼éowczyni.

Devana. Autor: Andrey Shishkin

Mo┼╝liwe, ┼╝e poza ┼éowami i przyrod─ů, by┼éa te┼╝ b├│stwem zwi─ůzanym z p┼éodno┼Ťci─ů i porodami, chocia┼╝ to przypuszczenia. D┼éugosz wspomina, ┼╝e obie istoty ciesz─ů si─Ö popularno┼Ťci─ů i nale┼╝ytym nabo┼╝e┼ästwem. Dziewanna, jak g┼éosi mit by┼éa c├│rk─ů Peruna, og├│lnos┼éowia┼äskiego g┼é├│wnego b├│stwa, w┼éadcy nieba i piorun├│w i jego ma┼é┼╝onki Perperuny.

W mitologii staro┼╝ytnej Grecji opiekunk─ů ┼éow├│w i zwierzyny by┼éa Artemida, ukazywana jako m┼éoda dziewczyna z ┼éukiem, kt├│rej towarzyszy ┼éania. Staro┼╝ytni Rzymianie przej─Öli wraz z kultur─ů Grek├│w tak┼╝e ich wierzenia. U Rzymian jednak ta sama Artemida zwa┼éa si─Ö Dian─ů.

Artemida

Artemida (tak┼╝e Artemis; stgr. ß╝î¤ü¤ä╬Á╬╝╬╣¤é ├ürtemis, ┼éac. Diana ) ÔÇô w mitologii greckiej bogini ┼éow├│w, zwierz─ůt, las├│w, g├│r i ro┼Ťlinno┼Ťci; wielka ┼éowczyni. Uwa┼╝ana r├│wnie┼╝ za bogini─Ö p┼éodno┼Ťci, nios─ůc─ů pomoc rodz─ůcym kobietom. Podobnie jak Apollo by┼é bogiem s┼éo┼äca i ┼╝ycia, tak Artemid─Ö uznawano za bogini─Ö ksi─Ö┼╝yca i ┼Ťmierci. Wierzono bowiem, ┼╝e bli┼║niacze rodze┼ästwo charakteryzuje podobna konstrukcja duchowa. Ze wzgl─Ödu na zwi─ůzek mi─Ödzy obrotami ksi─Ö┼╝yca a przyp┼éywami i odp┼éywami morza Artemid─Ö zacz─Öto uwa┼╝a─ç za b├│stwo opieku┼äcze rybak├│w. Jej atrybutami by┼éy ┼éuk, strza┼éy i ko┼éczan, a ulubionym zwierz─Öciem ┼éania. By┼éa c├│rk─ů Zeusa i Latony, siostr─ů bli┼║niaczk─ů Apollina. Nale┼╝a┼éa do grona 12 bog├│w olimpijskich. Bogini -dziewica.

Ulubionym zaj─Öciem bogini by┼éo przemierzanie noc─ů dzikich g├│rskich dolin, kotlin, gaj├│w i las├│w. Podr├│┼╝owa┼éa zawsze w towarzystwie wiernych jej nimf. Jej obecno┼Ť─ç najbardziej odczuwano w pobli┼╝u rzek i ┼║r├│de┼é, w okolicach podmok┼éych i bagiennych. Uwa┼╝ano, ┼╝e to podczas ksi─Ö┼╝ycowych nocy bezpieczniejsi s─ů podr├│┼╝ni i trzody ÔÇô Artemida by┼éa bowiem postrachem dla gro┼║nych zwierz─ůt. Jej ukochanym terenem ┼éowieckim by┼éa Arkadia ÔÇô dziewicza kraina wzg├│rz i zalesionych kotlin. Bliskie pokrewie┼ästwo z Apollem, a tak┼╝e afirmacja ┼╝ycia spowodowa┼éy, ┼╝e uznano j─ů za wielk─ů mi┼éo┼Ťniczk─Ö ta┼äca i muzyki.

Cech─ů charakterystyczn─ů kultu Artemidy by┼éo okrucie┼ästwo. W niekt├│rych miejscach sk┼éadano jej ofiary z ludzi i okaleczonych zwierz─ůt (Erymantos) b─ůd┼║ te┼╝ palono ich ┼╝ywcem (Kalidon). W Sparcie co rok bito ch┼éopc├│w tak, aby krew tryska┼éa na jej o┼étarz. By┼éa bogini─ů p┼éodno┼Ťci i ┼Ťmierci zarazem. Czczono j─ů tak┼╝e w Arkadii.

Bogini przedstawiana jest zwykle jako m┼éoda dziewczyna z ┼éukiem i strza┼éami w lesie, w towarzystwie ┼éani lub ps├│w ┼éowczych, cz─Östo tak┼╝e ze swym orszakiem nimf. We w┼éosach Artemidy l┼Ťni diadem w kszta┼écie p├│┼éksi─Ö┼╝yca. Uto┼╝samiana z rzymsk─ů bogini─ů Dian─ů oraz bogini─ů ksi─Ö┼╝yca i ┼Ťmierci, Hekate, pochodz─ůc─ů z Azji Mniejszej. W badaniach wsp├│┼éczesnych uto┼╝samiono z ni─ů staropolsk─ů Dziewann─Ö oraz ┼éu┼╝yck─ů Dziwic─Ö. Jej ulubionym napojem by┼éa woda ┼║r├│dlana, kt├│r─ů ceni┼éa wy┼╝ej ni┼╝ ambrozj─Ö. Uwielbia┼éa tak┼╝e mi─Öso pieczone na ogniu.

Artemida by┼éa c├│rk─ů Zeusa i tytanidy Leto, bogini z pokolenia olbrzym├│w, a tak┼╝e siostr─ů bli┼║niaczk─ů Apollina. Apollo uwa┼╝any by┼é za boga pi─Ökna, ┼Ťwiat┼éa i ┼╝ycia. Artemid─Ö uznawano wi─Öc za jego przeciwie┼ästwo, czyli bogini─Ö ksi─Ö┼╝yca i ┼Ťmierci. Opr├│cz tego by┼éa patronk─ů zwierz─ůt, las├│w, rodz─ůcych kobiet i ro┼Ťlinno┼Ťci oraz opiekunk─ů rybak├│w. W┼Ťr├│d mit├│w o Artemidzie najpopularniejszy jest ten o Akteonie, kt├│ry za podgl─ůdanie bogini, zosta┼é zmieniony przez ni─ů w jelenia oraz o Kallisto, nale┼╝─ůcej do jej orszaku, kt├│r─ů bogini zmieni┼éa w nied┼║wiedzic─Ö za z┼éamanie ┼Ťlubu czysto┼Ťci. Artemida nie by┼éa grzeczn─ů dziewczynk─ů. Jej reputacji nie poprawi┼éa Diana, uchodz─ůca za kolejn─ů antyczn─ů patronk─Ö my┼Ťliwych. Nie poprawi┼éa, bo nie mog┼éa. Staro┼╝ytni Rzymianie przej─Öli wierzenia od Grek├│w.

Diana

Odpowiednikiem Artemidy w mitologii rzymskiej jest Diana, tak┼╝e bogini ┼éow├│w, g├│r i las├│w, przyrody, p┼éodno┼Ťci oraz ksi─Ö┼╝yca. Przypisuje si─Ö jej wyj─ůtkowe umiej─Ötno┼Ťci ┼éowieckie i du┼╝─ů si┼é─Ö. Miejscem kultu Diany by┼éy przede wszystkim gaje, a dopiero p├│┼║niej ┼Ťwi─ůtynia na rzymskim wzg├│rzu Awentyn.

Czasy chrze┼Ťcija┼äskie przynios┼éy patron├│w: ┼Ťw. Sebastiana, ┼Ťw. Eustachego,┬á┼Ťw. Bawona - patrona sokolnik├│w i ┼Ťw. Huberta. Czasami uznawano za patron├│w my┼Ťliwych ┼Ťw. Micha┼éa i ┼Ťw. Jerzego, ale mieli oni ma┼ée znaczenie.

Zmieniony ( Pi─ůtek, 26 Luty 2021 14:01 )
Wi─Öcej…
 
Zabobony i przes─ůdy my┼Ťliwskie Drukuj
Niedziela, 26 Listopad 2006 20:00

Zabobony, przes─ůdy i ┼éowieckie wr├│┼╝by to obszerna cz─Ö┼Ť─ç my┼Ťliwskiej obyczajowo┼Ťci. Om├│wienie wszystkich, wyja┼Ťnienie przyczyn i dowiedzenie skutk├│w, czy cho─çby wymienienie ich z nazwy przekracza ramy tej strony internetowej. Oto kilka elementarnych prawd ┼éowieckich, kt├│re przyj─ů─ç trzeba jak dogmat.

Zmieniony ( Sobota, 09 Styczeń 2010 12:01 )
Wi─Öcej…
 
Pasowanie my┼Ťliwskie Drukuj
Poniedziałek, 27 Listopad 2006 19:59

Pasowanie my┼Ťliwskie to obrz─Öd kwituj─ůcy strzelenie przez my┼Ťliwego pierwszej w jego ┼éowieckiej karierze sztuki zwierzyny grubej. Technicznie przypomina chrzest my┼Ťliwski. Jest to jednak uroczysto┼Ť─ç wy┼╝szej rangi, bardziej nobilituj─ůca.

Zmieniony ( Środa, 18 Listopad 2009 12:40 )
Wi─Öcej…
 
Polowanie wigilijne Drukuj
Poniedziałek, 27 Listopad 2006 19:59

Do wybitnie polskich tradycji my┼Ťliwskich nale┼╝y polowanie w dniu wigilii Bo┼╝ego Narodzenia. Wigilia bowiem jest tradycj─ů czysto polsk─ů. Polowanie wigilijne zazwyczaj jest kr├│tkie, zaledwie pare miot├│w. Po takim polowaniu uczestnicy spotykaj─ů si─Ö przy ognisku, dziel─ů op┼éatkiem, sk┼éadaj─ů sobie ┼╝yczenia, zjadaj─ů ┼Ťledzia, pierogi popijaj─ůc barszczykiem.┬á

Zmieniony ( Niedziela, 03 Styczeń 2010 16:12 )
Wi─Öcej…
 
Polowanie noworoczne Drukuj
Poniedziałek, 27 Listopad 2006 20:00

Polowanie noworoczne jak sama nazwa wskazuje odbywa si─Ö w dzie┼ä Nowego Roku. Czasami jest organizowane zamiennie za polowanie wigilijne. W K. ┼ü. "Knieja" organizuje si─Ö obydwa polowania. Op┼éatek zastepuje lampka szampana pita po zako┼äczeniu p─Ödze┼ä, s─ů ┼╝yczenia noworoczne. My┼Ťliwemu, kt├│ry strzeli┼é zwierza na polowaniu noworocznym zapewnione jest niechybne my┼Ťliwskie szcz─Ö┼Ťcie w Nowym Roku.

Zmieniony ( Niedziela, 03 Styczeń 2010 16:08 )
Wi─Öcej…
 
<< Pocz─ůtek < Poprzednia 1 2 3 Nast─Öpna > Ostatnie >>

 
Joomla 1.5 Templates by Joomlashack

Stworzone dzi─Öki Joomla! Valid CSS